Efficacy of the application of a practical guide on the clinical treatment of liver cirrhosis
Keywords:
liver cirrhosis, patient safety, inservice training, patient care, learning, professional development, education, medicalAbstract
Background: the development of skills and habits are key pedagogical principles in the teaching-learning process, where the teacher guides the educational work and students retain knowledge to improve professional performance.
Objective: to show the effectiveness of a practical guide to promote learning about the digestive system aimed at the clinical treatment of liver cirrhosis in second-year Internal Medicine residents.
Methods: a pedagogical pre-experiment, with a transversal design and mixed approach, was carried out during 2023. Theoretical methods were used: analysis-synthesis, inductive-deductive, historical-logical and system approach; empirical: pretest and posttest, observation of activities, documentary analysis, interview and a practical guide endorsed by experts for the clinical treatment of liver cirrhosis; mathematical: the results were processed and presented in tables. Behavior was evaluated by comparing the initial and final states.
Results: deficiencies were evident in learning the digestive system and treatment of liver cirrhosis, which motivated the application of a practical guide to improve clinical knowledge and skills.
Conclusions: the use of the practical guide demonstrated a significant increase in theoretical and practical knowledge, as well as improvements in therapeutic procedures.
Downloads
References
1. Guillen Estevez A, Ramírez Mesa C, Cañizares Espinosa Y, Ferrer García M. La integración en el proceso de enseñanza aprendizaje de las ciencias básicas biomédicas. EDUMECENTRO [Internet]. 2024 [citado 18/04/2024];16(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/2657
2. Mirabal-Nápoles M, Carvajal-Hernández B, Soler-Herrera M, Bujardón-Mendoza A. Análisis histórico tendencial del proceso de formación del componente investigativo en la carrera de Medicina. Hum Med [Internet]. 2022 [citado 11/03/2024];22 (2):[aprox. 24 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/2326
3. Bonal-Ruiz R, Valcárcel-Izquierdo N, Roger-Reyes M. De la educación médica continua al desarrollo profesional continuo basado en competencias. Educ Med Super [Internet]. 2020 [citado 15/02/2024];34(2):[aprox. 16 p.]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/2160
4. Martínez-Pérez J, Ferrás-Fernández Y, Bermudez-Cordoví L, Ortiz-Cabrera Y, Pérez-Leyva E. Rendimiento académico en estudiantes Vs factores que influyen en sus resultados: una relación a considerar. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 17/03/2024];12(4):[aprox. 17 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1553
5. Lajes-Ugarte M, Aúcar-López J, Martínez-Morell A, Aguilar-Rodríguez Y. El trabajo colaborativo interprofesional en el proceso de formación profesional en salud. Hum Med [Internet]. 2021 [citado 20/01/2024];21(3):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://humanidadesmedicas.sld.cu/index.php/hm/article/view/1891
6. Vicedo-Tomey A, Miralles-Aguilera E. Sobre la naturaleza del conocimiento médico y su enseñanza (Parte II). Educ Med Super [Internet]. 2022 [citado 18/02/2024];36(2):[aprox. 16 p.]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3297
7. Escobar-Yéndez N, Tamayo-Escobar O, García-Olivera T. Aproximación a la formación por competencias profesionales desde las asignaturas Propedéutica Clínica y Medicina Interna. Educ Med Super [Internet]. 2022 [citado 19/02/2024];36(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://ems.sld.cu/index.php/ems/article/view/3252
8. Villasís-Keever MÁ, Zurita-Cruz JN. La formación de médico-científicos en pregrado y posgrado. Rev Mex Pediatr [Internet]. 2023 [citado 20/03/2024];90(3):89-91. Disponible en: https://doi.org/10.35366/114200
9. Espinales Párraga KA, Cuadros JE, Granizo Villacrés WG. Estudiantes de medicina y su rendimiento académico en las universidades ecuatorianas. Rev Soc Front [Internet]. 2024 [citado18/09/2024];4(1):e41148. Disponible en: https://doi.org/10.59814/resofro.2024.4(1)148
10. Montalvo-Otivo R, Ninahuanca-Huamán C, Montalvo-Otivo J, Custodio-Villanueva M. Evaluación del conocimiento en ciencias básicas y el posterior rendimiento académico en estudiantes de Medicina. EDUMECENTRO [Internet]. 2020 [citado 18/04/2024];12(2):[aprox. 12 p.]. Disponible en: https://revedumecentro.sld.cu/index.php/edumc/article/view/1483
11. Valdés Serra MA. Las enfermedades crónicas no transmisibles y la pandemia por COVID-19. Rev Finlay [Internet]. 2020 [citado 15/04/2024];10(2):78-88. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2221-24342020000200078&lng=es
12. Gitirana JV, Fonseca RM, Piloneto FM, Bevilaqua LF, Assis ID, Cardoso RD. Educación sanitaria para la prevención de enfermedades: revisión de la literatura. Rev Cient Multidiscip Nucleo do Conhecimento [Internet]. 2021 [citado12/04/2024];8:134-47. Disponible en: https://doi.org/10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/salud/educacion-sanitaria
13. Del-Valle-Díaz S, del-Valle-Piñera S, Piñera-Martínez M, Mena-Ramos M, Alexis-Betancourt F. Comorbilidades en pacientes con enfermedad hepática alcohólica. MEDISAN [Internet]. 2021 [citado 10/02/2024];25(2):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3609
14. Dinza-Cabreja S, Fernández-Ávila J, Galán-Rodríguez M, Colas-OA, Brice-Abreu V. Caracterización clínico-epidemiológica de pacientes con enfermedad hepática grasa no alcohólica. MEDISAN [Internet]. 2021 [citado 15/04/2024];25 (2):[aprox. 13 p.]. Disponible en: https://medisan.sld.cu/index.php/san/article/view/3415
15. Zavala-Hoppe AN, Cedeño-López AN, Ciquito-Pionce GB, Cávez-Lucas AC. Epidemiología y factores de riesgo en pacientes con cirrosis hepática en Latinoamérica. MQRInvestigar [Internet]. 2024 [citado16/03/2024];8(1):1464-82. Disponible en: https://doi.org/10.56048/mqr20225.8.1.2024.1464-1482
16. Barrios-Osuna I, Anido-Escobar V, Morera-Pérez M. Declaración de Helsinki: cambios y exégesis. Rev Cuba Sal Publ [Internet]. 2016 [citado 20/04/2024];42(1):[aprox. 15 p.]. Disponible en: https://revsaludpublica.sld.cu/index.php/spu/article/view/597
17. Kanwal F, Shubrook JH, Adams LA, Pfotenhauer K, Wai-Sun Wong V, Wright E, et al. Clinical care pathway for the risk stratification and management of patients with nonalcoholic fatty liver disease. Gastroenterology [Internet]. 2021 [citado el 22/04/2024];161(5):1657- 69. Disponible en: https://doi.org/10.1053/j.gastro.2021.07.049
18. Yoshiji H, Nagoshi S, Akahane T, Asaoka Y, Ueno Y, Ogawa K, et al. Evidence-based clinical practice guidelines for Liver Cirrhosis 2020. J Gastroenterol [Internet]. 2021 [citado 15/03/2024];56(7):593-619. Disponible en: https://doi.org/10.1007/s00535-021-01788-x
19. Xu XY, Ding HG, Li WG, Xu JH, Han Y, Jia JD, et al. Chinesse guidelines on the management of liver cirrhosis (abbreviated version). World J Gastroenterol [Internet]. 2020 [citado 22/04/2024];26(45):7088-103. Disponible en: https://doi.org/10.3748/wjg.v26.i45.7088
20. Flores-Calderón J, Cisneros-Garza LE, Chávez -Barrera JA, Vázquez-Frias R, Reynoso-Zarzosa FA, Martínez-Bejarano DL, et al. Consenso del manejo de las complicaciones de la cirrosis hepática en pediatría. Rev Gastroenterol Mex [Internet]. 2022 [citado15/01/2024];87(4):462-85. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.rgmx.2022.03.012
21. Tsoatzis EA, Bosh, Burroughs AK. Liver cirrhosis. Lancet [Internet]. 2014 [citado25/03/2024];383(9930):1749-61. Disponible en: https://doi.org/10.1016/s0140-6736(14)60121-5
22. De Francis R. Expanding consensus in portal hypertension. J Hepatol [Internet]. 2015 [citado15/04/2024];63(3):743-52. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jhep.2015.05.022
23. Zanetto A, Garcia-Tsao G. Management of acute variceal hemorrhage. F1000Resear [Internet]. 2019 [citado 22/04/2024];8:966. Disponible en: https://doi.org/10.12688/f1000researcirrosis hepática.18807.1
24. Reiberger T, Mandorfer M. Beta adrenergic blockade and decompensated cirrhosis. J Hepatol [Internet]. 2017 [citado18/04/2024];66(4):849-59. Disponible en: https://doi.org/10.1016/j.jhep.2016.11.001
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos:- Los autores/as conservarán sus derechos de autor y ceden a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cuál estará simultáneamente sujeto a una Licencia Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional (CC BY-NC-SA 4.0) que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
- Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista.
- Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).